Blessures

  • Blessures
  • Blessures
  • Blessures

Indeling blessures.

Blessures worden vaak ingedeeld in hoe de klachten zijn ontstaan, namelijk acuut of chronisch. Acute blessures treden plotseling op b.v. het omzwikken van een enkel of een botbreuk. Chronische blessures ontstaan langzaam en hebben meestal een progressief verloop. De Sportpodoloog houdt zich vooral bezig met chronische blessures bij sporters.

Voorkomen van blessures.

In zijn algemeenheid kun je stellen dat blessures voorkomen of verminderd kunnen worden door:

  1. een goede functionele loopschoen, deze wordt bij ons aangemeten ( zie Basisanalyse).

Hoe lang gaat een schoen mee, is een veelgestelde vraag daarbij. Dit is o.a. afhankelijk van je trainingsbelasting, lichaamsgewicht en de ondergrond. Gemiddeld gaat een loopschoen tussen de 800 en 1000 km mee. Na 3 jaar gebruik is de demping van de loopschoen met 50 % afgenomen. Vervangen van een loopschoen is ook heel persoonlijk, zo vervangen sommige lopers de schoenen al na 700 km. Ook wordt de loopschoen soms eerder vervangen wanneer de sporter zij een oude blessure weer op voelt komen (die weg was toen ze de huidige schoenen kochten).

2. een goede looptechniek

3. balans belasting en belastbaarheid van de sporter

 

Ontstaan blessures.

  1. een slechte loopschoen
  2. slechte looptechniek
  3. verandering van trainingsbelasting, zoals trainen op andere ondergrond als men gewend is, afstand, heuveltraining, opvoeren van trainingsmomenten en snelheid.

Blessures t.g.v. een slechte *loopschoen .

Dit kunnen zijn: hielspoor, scheenbeen en kuit -klachten.

Een slechte loopschoen ondersteunt onvoldoende in de loopbeweging. Wetenschappelijk is er nog steeds geen link tussen een slechte loopschoen en blessures. Maar op basis van onze ervaring durven wij dit wel te stellen, omdat het bij ons dagelijkse praktijk is. Over het algemeen mag je er vanuit gaan dat een loopschoen met een prijs tot 100 euro, geen goede loopschoen is. Maar ook een opvolger van een bepaalde serie kan niet goed zijn. Als voorbeeld hebben wij dit ervaren bij sommige lopers die van de Nimbus 16 naar de Nimbus 17 zijn gegaan, bij een serie van de Adrenaline GTS 14 en de opvolger van de Echelon 4, type 5.

 

Blessures t.g.v. een onjuiste looptechniek.

Dit kunnen zijn: achillespees, kuit, scheenbeen, lage rug -klachten

Wetenschappelijk is bewezen dat veel blessures ontstaan door een onjuiste looptechniek, dit geldt voor zowel wandelen als hardlopen. Zie ook looptechniek bij hardlopen.

 

Blessures als gevolg van verandering in trainingsbelasting.

Ook hier kunnen blessures optreden aan de achillespees, kuiten, scheenbeen, maar ook knieblessures

Omdat spieren moeten wennen aan b.v. het uitbreiden van de afstand, heuveltraining, trainingsfrequentie, snelheid of een combinatie hiervan, kunnen ze overbelast raken. Er moet balans zijn in trainings-belasting en belastbaarheid ( b.v. gezondheid, aanleg, conditie).

 

Blessures die onderschat worden.

Blaren zijn meestal een onderschatte blessure bij lopers en wordt als normaal ervaren. Blaren ontstaan ten gevolge van wrijving. Vaak is een pasvormprobleem van de dagelijkse schoen het probleem, maar ditzelfde kan ook voor de loopschoen gelden.

Eelt ontstaat uit een beschermingsreactie van de huid, tot een bepaalde dikte hoort het onder te categorie “sporttechnisch normaal”. Ook eelt ontstaat voornamelijk door te veel wrijving.

Een blauwe teennagel ontstaat door te veel druk op het nagelbed, met een bloeding onder het nagelbed als gevolg. De oorzaak kan liggen aan een te kleine loopschoen deze moet ongeveer 1 cm groter zijn als je eigen schoenmaat. Een andere reden kan zijn, dat tijdens het lopen de tenen krom gaan (klauwen), hierdoor wordt de nagel in het nagelbed gedrukt en kan er een bloeding ontstaan. In dat geval kan het helpen om de nagels goed kort te houden. Ook een sportzooltje kan uitkomst bieden, zie Sportpodologisch onderzoek

Zie ook

http://www.voorkomblessures.nl/hardlopen/tips-voorkomen-hardloopblessures

 

https://www.sportzorg.nl/blessure-adviseur-hardlopen

 

 

 

 

Voetnoot

*loopschoen: voor de sporten, wandelen, hardlopen, trail, survival, cross, bootcamp

 

 

 

Nieuws